תוכנית "קשב הגוף" הינה תוכנית ייחודית המשלבת תנועה, יציבה, חישה ומגע (טכניקות מרפלקסולוגיה) לחיזוק ואיזון הילד שהתוצאה שלה הינה יצירה של " גוף של ספורט", שיהווה בסיס בטוח ומעצים עבור הילד. התוכנית משלבת הדרכת הורים כחלק בלתי נפרד מהפעילות עם הילד.
לא בהכרח, יש עוד גורמים היכולים להראות התנהגות זהה.
יציבה לא תקינה, המאופיינת בשרירי ליבה חלשים, יכולה לתת תמונת מצב דומה.
שיפור מנחי יציבה המותאמים לילד וליכולותיו, לרוב מביא לשקט תנועתי. פעולה זו לא תמיד תפתור את הבעיה אך בהחלט תוכל לתרום רבות לשקט תנועתי.
לא בהכרח, ה"מריחות" בחלק גדול מהמקרים נגרמות משרירי יציבה וגו חלשים. החזקת גו זקוף מאמצת ומעייפת את השרירים..
התערבות כדוגמת חיזוק אינטנסיבי של שרירי היציבה במנחים יציבתיים נכונים, יכולה לבנות גב חזק והילד יוכל להזדקף ללא השקעה של אנרגיה מרובה. זה יעזור לילד להתמיד ולא להתעייף ו"להמרח" על חפצים או על אנשים.
חיזוק שרירי הגו לאורך זמן חייב להיעשות במקביל להעלאת המודעות של ההורה והילד לחשיבות התרגול של החיזוק, תוך שהייה במנחים נכונים והתאמת הסביבה לילד כחלק מאורח החיים.
פתרון פשוט לתרגול חיזוק שרירי גו (שאתם עושים עם הדרכה מקצועית) במקביל להעלאת מודעות הילד והסביבה לשמירה על מונחי יציבה תקינים, שבונים את מרכז הילד. לדוג – אם הילד נמרך על הספה, כדאי לסדר לו תומכי יציבה (כרית, שמיכה מגולגלת) שיעזרו לו עד שהשריר יתחזק במנח הנכון. פעולה זו תהפוך את זמן השהייה של הילד על הספה לתרגיל איכותי לחיזוק שרירי הליבה.
ילד חייב לשלב מנחים נכונים בשגרת היום יום שלו. עם הנחייה והבנה בסיסית ניתן לשנות ללא קושי את סביבת הפעילות של הילד מסביבה "הורסת" לסביבה "בונה", וזאת בעזרת פתרונות פשוטים וזמינים.
הוצאה מהמעגל של חיזוק שרירי במנח לא נכון והבאת הילד למודעות של חיזוק שרירי במנח נכון. פעולה זו בונה תשתית לעבודה נכונה בשעות הפנאי במקביל לחיזוק שאתם עושים עם הדרכה מקצועית ומונעת עבודה של פול גז בניוטרל .
המלצתי היא ששווה לבדוק, בנוסף, האם יש בעיות יציבה כי במקרים רבים ההישענות על אחרים נובעת מכך שהילד לא יכול פיזית להחזיק עצמו ונדרש לתמיכה. התמיכה היא השענות על החברים.
חיזוק שרירי ליבה (עם איש מקצוע) במקביל להנגשת הבעיה לצוות הגן תוך נתינת כלים פרקטיים (עם איש מקצוע) יכול למנוע כעסים רבים של ילדים המופנים כנגד ילדך.
לעיתים יש אינטגרציה לקויה במערכת החושית. לדוגמא מערכת שיווי המשקל משדרת לגוף מסרי דחק (לחץ ומצוקה) ללא קשר למצב האובייקטיבי , דבר שגורם לילד לחוסר איזון שגורר חוסר ביטחון בגופו וביכולותיו.
טיפול בתנועה שמערב וחושף את הילד בצורה נכונה ומאתגר את מערכת שיווי המשקל שלו בצורה מדויקת, יכול להפחית את רמת החרדה בצורה משמעותית.
יתכן והבעיה נובעת מוויסות לא מאוזן של הקלט החושי (אינטגרציה חושית לקויה) שמוביל לחוסר איזון התנהגותי וקיצוניות בהתנהגות (מאפס למאה) ללא הסבר הגיוני.
במצב כזה אני ממליצה לאבחן ולבדוק את ההערכות התחושתית (מערכת וסטיבולרית, פרופריוספטית.)
הטיפול לרוב פשוט ביותר ופותר בעיה גדולה. מחייב עבודה עם איש מקצוע
במקרה זה הייתי בוחנת האם מקור החסם קשור למערכות תחושה, תנועה או יציבה. המערכת החושית והיציבתית של הילד משתלטת על ההיגיון הבריא. במצב זה הילד בלחץ ופחות פנוי לקלוט הסבר מילולי היות והוא מרגיש במצב הישרדותי של חוסר ביטחון בגופו וביכולותיו שמשתק אותו ולא נשמע לרצונותיו. מצב זה יכול להיווצר עקב ויסות חושי לקויי או ליקוי יציבתי.
הטיפול המומלץ הינו לאתר את המערכת העיקרית שגורמת לילד להימנע (לבדוק יציבה, תחושה ותנועה) ולתרגל אותה. הסתגלות המערכת "הלקויה" למנחים הנכונים, מאפשרת לילד לבטוח בגופו ולשחרר חסמים שלעין בלתי מקצועית נראים כלא מובנים.
ככל שההתערבות מוקדמת יותר, הן יציבתית והן תחושתית, השיפור מהיר יותר ואין צורך להתגבר על הרגלים לא נכונים שכבר הושרשו.
ילדים בעלי קושי מוטורי, ילדים מסורבלים, ילדים שסובלים מנפילות מרובות, ילדים "זהירים", ילדים תזזיתיים, ילדים עם יציבה לקויה, ילדים שסובלים מקשיים חברתיים, ילדים עם התנהגויות לא מאוזנות, ילדים ביישנים, נמנעים, נמרחים וחסרי ביטחון.
להורים הרוצים סיוע בתחילת תהליך, להבין מי אנשי המקצוע שיכולים לסייע במצבים אלו ומתי לפנות אליהם (מתי לפנות לפיזיו, לריפוי בעיסוק … ועוד)
הטיפול מתבצע בתנועה בתוך חלל מזמין וחם תוך גירוי מערכות התחושה, התנועה והיציבה כבסיס, בעזרתם של אביזרים ומשחקים חוויתיים. בנוסף, במידת הצורך, משולב טיפול רפלקסולוגי.
בתחילת תהליך ובהמשך, במידת הצורך, ההורה נמצא בקרבת הילד, רואה מה הוא עושה ומקבל הסבר תוך כדי עבודת הילד על המערכות שעשויות להוות את המכשול עבור הילד.
מידת רמת המעורבות של ההורה תלויה בהורה.
הילד וההורה יקבלו ארגז כלים הנתמך על הבנה בסיסית של אופן פעילות הגוף.
הילד ידע לווסת את עצמו, להאמין בעצמו וביכולותיו, לדעת להגיע למצב בטוח "גוף של ספורט" שממנו הוא יוצא מחוזק . העלאת הביטחון העצמי שלו.
ההורה, יבין וידע איך להתמודד עם ההתנהגויות של הילד במשקפיים של יציבה, תנועה, תחושה וידע איך לגשת אליהם עכשיו ובעתיד.
ילד שמסיים טיפול, יקבל המלצה והכוונה לגבי חוגים ופעילויות המשך שיתמכו ויישמרו את היתרונות שהושגו במהלך הטיפול.
במהלך סדרת המפגשים, הילד מקבל כלים איך לקבל על עצמו אחריות ולא להיות תלוי בתיווך. הילד ידע להתארגן לבדו. את חייבת לסמוך עליו. עם זאת, צריך להבין את שורש הבעיה. לפעמים לא מספיק חיזוק (שזה בסיס חשוב ואי אפשר לוותר עליו). כדי שהילד יקח אחריות וירגיש בטוח לעשות מיומנויות שהוא כבר שולט ללא תיווך. למצוא מהו החסם הנוסף שעוצר אותו (ליקוי יציבתי, ליקוי באינטגרציה החושית, חסם ריגשי).