האם המקור הוא נפשי / תלוי בגיל הילד או אחר
(בלוג זה משלב קטעים ממאמר שפורסם בעיתון 'הארץ' –בשם: "נד-נד, עלה ורד ועכשיו תיפול". דברים שנאמרו על ידי פרופסור מינץ מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. המאמר בשלמותו יוצג בסוף הבלוג*)
מתוך מכלול הילדים הסובלים מפחדים וביטחון נמוך, ישנם ילדים אשר ניתן להקטין את רמת החרדה וההערכה העצמית הנמוכה שלהם בדרך פשוטה יחסית, מבוססת משחק.
שימוש בכלים של משחק, תנועה והנאה, עד כמה שנשמעים כפתרון פשוט מידי, יכולים לחולל פלאים אצל ילדים, שמקור הפחד והערכה העצמית הנמוכים שלהם הוא מערכות תחושה שנמצאות "בבלגן" (וויסות ואינטגרציה חושית לקויים**)
בלוג זה מתייחס לבעיות של חרדה והערכה עצמית בקרב ילדים, שמקורם הראשוני הוא במערכת התחושתית, ולא ממקור נפשי או חברתי.
למעשה תרגול של מערכות התנועה והחישה בא לידי ביטוי אצל ילדים במשחק ופעילות גופנית. כאשר לילד יש ליקוי אובייקטיבי, הגורר קושי בארגון וויסות חושי, תרגול נכון יכול לפצות ולשפר את מצבו הגופני והנפשי .
הדרך לתרגל תנועה וחישה היא לחשוף את הילד לאתגרי תנועה, כגון פעילות בגובה, טיפוס וירידה, אתגרי שיווי משקל, מעידה וחזרה למרכז, גלגולים בכיוונים שונים או על משטחים לא יציבים. חשוב מאד לתת לילד לחוות חוויות "פחד" מבוקרות.
"..המוח מעוצב להנות מדברים שמקדמים את התפתחותו…." לדבריה של ג'יין איירס***
הדרך להבין בעיין בלתי מקצועית אם לילד יש קושי בוויסות וארגון חושי היא לבחון את מידת ההנאה שלו ממשחק. ההנאה מראה לנו, ההורים/מטפלים, שהמערכת התחושתית של הילד מאורגנת ולא "מבולגנת".
הטענה כי אחד הפתרונות לפחדים והערכה עצמית נמוכה מושתתת על יכולות ההערכה התחושתית מובאת בדבריו של פרופסור מינץ, פסיכוביולוג מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב:
"כשילדים סובלים מבעיות של חרדה על בסיס חברתי, או בעקבות טראומה כלשהי, אין ספק שטיפול נפשי הוא הפתרון הנכון", "אולם במקרים רבים הבעיה היא במערכת הסנסורית, שלא התפתחה כראוי.
הפסיכולוגים או הפסיכיאטרים לא מסוגלים לדעת את זה (ע.ג שמקור הבעיה – מערכת שיווי המשקל) , והם יכולים להמשיך בעוד טיפול ועוד טיפול ללא תוצאה. חשוב לדעת כי לעתים אימון ממוקד בשיווי המשקל (ע.ג – מרכיב מרכזי במערכות התחושה) יכול לשפר פלאים את המצב"
מניסיוני בעבודה עם ילדים בגילאים צעירים (2.5-7 ) ניתן לצפות בהטבה בהתנהגות שלהם תוך פרק זמן קצר בזכות תרגול מהנה של מערכות התחושה והתנועה. הפחדים שלהם יכולים להיות מופחתים בצורה משמעותית ואף להעלם.
היטיבה לתאר זאת ג'יין איירס*** "לילד צעיר אין הרבה מחשבות או רעיונות מופשטים על דברים. הוא עוסק בעיקר בחישתם ובהנעת גופו ביחס לתחושות הללו. זה אומר שהוא חש בדברים ומקבל משמעות ישירות מתחושות "
כלומר, בגיל צעיר תפקיד חשוב מאוד לוויסות התחושתי. הילד מונע רגשית /תנועתית בעיקר מהמידע התחושתי שהוא מקבל מהסביבה ומגופו .
במחקר מעניין שערך פרופסור מינץ הוא בוחן את הקשר בין חרדה לשיווי משקל.****
לדבריו "…בעיית שיווי המשקל הייתה קיימת מלידה, אך החרדה התפתחה לאט לאט לאחר מכן"
הוא מוסיף כי "אימון של מערכות התנועה, התחושה, שיווי המשקל והתמודדות מול כוח הכובד הוביל לפיצוי על הנזקים של מערכת שיווי המשקל…"
מינץ :"אני מסיק מכך, שגם אם יש בעיה קשה באוזן הפנימית, שגורמת בעיית שיווי משקל, אם בגיל צעיר ניתן אימון מספיק אינטנסיבי לילדים, לא רק שבעיית שיווי המשקל תיפתר אלא גם החרדה תפחת"
הבעיה, לדבריו, היא שאין כלל מודעות לכך. "זה קורה גם מסיבה ביולוגית – המערכת הסנסורית היא אולי היחידה שלא מודעים לה, ומרגישים שיווי משקל רק כשיש חוסר; וגם מסיבה התנהגותית – אם מישהו חווה סיטואציה שבה הוא מרגיש פתאום לא טוב וחסר שיווי משקל, הוא פשוט יימנע ממנה בעתיד ויחיה בתחושה כאילו הכל בסדר"
לסיכום
חרדה, פחדים והערכה עצמית אצל ילדים תמיד מעוררת תמרור אזהרה/מדליקה נורה אדומה. חשוב לדעת שיש עוד דרך ששווה לנסות לעזור לילד. דרך המושתתת על הבנה של הוויסות והתחושה של הילד שלעיתים יכולות מעט לצאת ממסלולן ולעורר בלאגן ובלבול רב אצל הילד שייגרר לחוסר ביטחון, ההערכה עצמית נמוכה ופחדים.
* מאמר – נדנד הקישור מטה
** הפניה לבלוג על אינטגרציה חושית
*** הפניה לספר של ג'יין איירס Sensory Integration and the Child by A. Jean Ayres, Ph. D
**** הפניה למחקר של מינץ Balance dysfunction in childhood anxiety: findings and theoretical approach