רפלקסולוגיה לילדים
בשילוב שיטת קשב הגוף

שילוב שיטת הטיפול "קשב הגוף" (יציבה, תחושה, תנועה), אלמנטים מהרפלקסולוגיה (מגע מכוון בכף הרגל) בשיתוף עם פיזיותרפיסטית חיצונית המתמחה בילדים

מקרה מבחן של רפלקסולוגיה בשילוב שיטת 'קשב הגוף' בילד בן 5 וחצי

דוגמא טובה שאוכל להסביר בצורה משמעותית…

שמי גלי, אמא של א', ילד מתוק, מלא שמחת חיים ורגיש בן חמש וחצי. א' נולד עם א-סימטריה בשרירי הצוואר (טורטיקוליס).

בגיל 3 שבועות התחלנו בסדרת טיפולי פיזיותרפיה לטיפול בבעיה. א' צמצם פערים במהרה, רכש את שלבי ההתפתחות ואפילו מיהר לעבור אותם. בגיל שנה כבר צעד, אולם ברגל אחת האצבע הסמוכה לאגודל עלתה עליו.

א' הגיע לגן טרום חובה מלא ביטחון אולם עם הזמן הביטחון שלו ירד. הליכתו השתנתה ועם זאת הצוות לא הבחין בביישנות ובחוסר הביטחון שנוצר אצלו.

לאחר כשנה בגן, הרגשתי שא' זקוק למעטפת תמיכה. עשינו אתו עבודה בבית, רשמנו אותו לחוג ספורט ולחוג טאקוואנדו ,אך עדיין זה לא הספיק. ההליכה המשיכה להחמיר. בעקבות זה פניתי לפיזיותרפיסט ולאורתופד. הם עבדו עם א' במשך כמה טיפולים אולם לא הצליחו לחולל שינוי במצבו של א'. בשלב הזה פניתי לעדי.

מטרת סדרת הטיפולים בשיטת קשב הגוף

חיזוק בסיסי של הגוף של א', חיזוק שרירי הליבה וחיזוק הביטחון והאמונה העצמית של א'.

מצבו של א' בטיפולים הראשונים:

הליכה לא מאוזנת, ביישן, מופנם, לא הסתכל בעיניים, דיבר בשקט, היסס לענות, התבלבל בשמות וברצף המספרים, היה מאוד מרצה. כשאימו זזה רגע הצידה, א' נכנס ללחץ ובכה. …..

הוא היה מאד רגיש למגע, בעיקר בכף הרגל (למריחת משחה, גזירת ציפורניים, נעילת כפכף בתקופת הקיץ, חליצת נעליים)

תהליך העבודה

העבודה עם א' הייתה איטית ומכילה. עבדנו על יציבה, חיזוק ותנועה במרחב. יצירת קשר עין, הבנת גבולות גופו ויכולת להביע קושי, הודאה בעייפות ללא צורך בריצוי העומד ממול.

לאחר 8 מפגשים בקליניקה, עדיין היה ניכר קושי של רגל שמאל שמעט נגררה על הריצפה. בלטה הא- סימטריה של צד שמאל שהיה יותר חלש.

שיתפנו את א' בכך שנמשיך בחיזוק הגוף על ידי עזרה נוספת של פיזיותרפיה.

במקביל לפיזיותרפיה (ניתנה על ידי הגב' שלומית נאור יהל, פזיותרפיסטית נוירו התפתחותית) א' קיבל 8 טיפולי רפלקסולוגיה באמצעותי (עדי גינגולד – רפלקסולוגית בכירה)

סיכום התהליך

  1. שילוב סידרה של 8 טיפולים על פי מודל קשב הגוף, שמטרתה חיזוק וייצוב בסיסי של הגוף, שרירי ליבה וחיזוק הביטחון והאמונה בעצמי.
  2. עבודה במקביל עם פיזיותרפיסטית נוירו התפתחותית במשך 8 מפגשים, למתן מענה נקודתי לחוסר האיזון וחיזוק נוסף של שרירי ליבה.
    לאחר סדרות טיפול אלו, א' התחזק, היציבה וההליכה השתפרו, אך עדיין נמנע ממגע, מריחת משחה על הרגל לטיפול בפצע, חיבוק, נעילה והורדת נעליים והיה מסוגר.
  3. סידרה של  8 טיפולי רפלקסולוגיה שהעצימה וחיברה את כל התועלות יחדיו. שחרור ומתן האישור לגעת בא'.  הוא ידע להגיד מה נעים לו ומה לא. היה צורך בכלי נוסף שיעזור לשחרר את א', ולהעלות את הביטחון שלו, להיכנס לשירותים שהם לא בביתו, לישון אצל בני דודים, לבקר חברים ולשתף באופן כללי פעולה עם הסביבה ועם גופו.

בטיפול שלפני האחרון, א' התמסר באופן מלא לטיפול ואף נרדם במהלכו.

השינויים בעקבות סדרת הטיפולים המשולבת (8  –  קשב הגוף, 8 – פיזיותרפיה , 8 –  רפלקסולוגיה):

  • שינה – תקינה, חזר לישון לבד
  • שירותים – מתפנה בכל יום
  • כפכפים – הולך עם כפכפים בבית ובגינה. מאפשר למרוח לו משחה על הרגל לטיפול, קרם הגנה, גזיזת ציפורניים.
  • הליכה  – יותר יציב , פחות נופל
  • בעקבות ההתמסרות למגע א' מביע את דעתו, אומר מה אוהב ומה פחות, מסתכל למי שמולו בעיניים  ופחות חושש
  • מדבר עם אנשים מבוגרים ומרים את ראשו למעלה
  • מוכן ללכת לחברים בלי ליווי הוריו
  • הביטחון של א' עלה, הוא אינו נפגע בקלות, מצליח לווסת את עצמו ונוצר איזון בין גופו לנפשו
  • א' שלא אכל פירות וירקות כי נגעל מהם הסכים לאחר הטיפול לקחת ביס מגזר!!
  • מוכן שיחלצו לו נעליים וינעלו לו.

מדובר בהרבה שינויים קטנים שלעיתים נראה שאינם קשורים האחד לשני. אבל בסופו של דבר הכל קשור להכול. חיזוק הגוף, הכלה והתיידדות עם מגע יכולים לעשות שינוי בתחומים רבים אחרים.

מדברי ההורים והגננת

צוות חינוך:
"א' משתף פעולה, מחייך, פחות מתבייש, יותר פעיל במפגשים."

ההורים:
"הרגשתי קפיצת מדרגה משמעותית בכל הפן הרגשי של א'. הפתיחות הורגשה ונראה כי קליפות הביישנות נעלמות.
קיבלתי דיווח מהגננת שא' מתפנה לשירותים בגן, הופך להיות יותר ויותר חברותי, אמפתי לסביבה ודואג לחבריו, מכבד את כללי הגן אך יודע לבוא ולקבל עזרה.
הוא הפך מילד מרצה לילד שמבין את מקומו, שעליו להסביר את רגשותיו.
נראה כי בתחום הביטחון העצמי הושגה המטרה.  "

שנה אחרי תום הטיפול:
"א' משחק כדורגל, שוחה ומצטיין בתחרויות שחיה ורוקד ברייקדאנס."

ממליצה בחום – גלי, אמא של א', גננת במקצועי עם תעודת הוראה לכיתות א' והוראה מותאמת.

הורים מספרים

"

הציפיה שלנו מעדי התממשה מעבר לכל הציפיות. הילד מרוכז, מצליח להקשיב להוראות ולמלא אחריהם. במידה ולא מצליח מנסה שוב ושוב ולא מתייאש עד להצלחה מלאה. פחות מתוסכל ויותר נהנה מהדרך.  

"

"

אין לזה מחיר.
זה מפעים לראות ילד שהיה מרבה ליפול ולמעוד מכל פעילות הכי קטנה ופשוטה, פתאום מטפס, רץ וקופץ בביטחון ובשמחה. נופל וקם וממשיך הלאה ולאט לאט פחות נופל....

"

"

עדי מקשיבה לצרכי הילד ולקשיים שלו,
מזהה נקודות שמחלישות ופוגעות באיכות החיים שלו
ומטפלת בהם בעזרת תרגילים ממוקדים שנותנים לו כלים.

"

"

עדי, את עושה ניסים!
יודעת לחבר את הגוף והנפש של הילד יחד- דבר שמוביל אותו להאמין  בעצמו ולהצליח.

"

"

אנו מעודדים את גיל להתגבר על האתגר, להתמודד ולא לוותר לעצמו. זה ערך שהתחזק אצלי מתוך העבודה עם עדי. המאמץ מביא לתוצאות בכל תחום ובכל שלב בחיים. החשיבות של האמון שלי ביכולת של הילד.

"

"

יש אנשים שתענוג לראות אותם עובדים, כי כשהם עוסקים במה שהם אוהבים ובמה שמעניין אותם, הם זוהרים, כמוך.
את מתבוננת, מקשיבה, הכל בליווי מחשבה של מה לעשות ואיך לעשות כדי לכוון את הילד למקום טוב יותר.

 

"

"

עדי יקרה, לפני כשנתיים הגענו אליך עם א' המתוקה. ילדה חברותית, חכמה, דברנית לא קטנה ובתחום המוטורי די התקשתה.

עוד במפגש הראשון התאהבה בסטודיו המאובזר, ועוד יותר נרתמה למשימות ולאתגרים שהצבת עבורה. נכון, הייתה עבודה קשה ומאתגרת, אך משיעור לשיעור ראינו את השיפור האדיר והכל בזכות האמונה הגדולה שלך, החיזוקים והאימונים החווייתיים.

רצינו להגיד המון תודה! תודה על הסבלנות, הנתינה, האכפתיות ובעיקר תודה על האמונה הגדולה "כל מה שילד צריך זה מבוגר שיאמין בו..." בהערכה רבה. משפחת ג'

"

"

במהלך החודש האחרון למדתי הרבה יותר ממה שחשבתי שאלמד בזמן כ"כ קצר. כמה חשובה היציבה, ההשתרשות של הגוף על ההתנהגות של בר, כמה חשובה עצירה וחשיבה לפני כל פעולה.

למדתי שאני יכולה לגרום לו לעצור לפני פעילות כשהוא משתולל, לדוגמא, ולרכז אותו על ידי השתרשות הרגליים או הידיים.

"

"

זיהינו אצל ביתי קשיים מוטוריים שונים, סרבול מוטורי, ריבוי נפילות, חשש מהתנדנדות בנדנדה ומטיפוס בסולם.

מתוך שיח עם הגננות, אחת מהן המליצה לנו לפנות לעדי גינגולד. שמענו בעצתה והמענה היה מעל ומעבר לציפיותינו.

עד מהרה ראינו את בתנו משפרת את יציבתה, הליכתה, קפיצותיה, ריצתה ועוד. בנוסף, אף אנו קיבלנו כלים משמעותיים מעדי שתמיד דאגה להדריך אותנו ולצייד במשימות, משחקים ופעילויות בבית ובחוץ לחיזוק נוסף של הילדה.

עדי הסבירה לנו מה האתגרים שזיהתה ונתנה לנו כלים ודרך ברורה לעבודה, הדריכה שלב אחר שלב. עבדה על קשיים פיזיים וגם על יצירת קשר בריא. שמה דגשים בעבודתה הן על הרבדים הפיזיולוגיים, הן הרגשיים והן המנטאליים.

היה אפשר לראות את הקומה שלה מזדקפת ואת הרגליים משתרשות בעולם והולכות בו בביטחון רב יותר.

"

"

עדי היקרה! אחרי תקופה ארוכה שלנו ביחד זה הזמן להודות על שלמדת להכיר את ב' לעומק ורצית כל כך לאפשר לה להתקדם ולהצליח. על שזיהית מה עומד בדרכה, ואילו מחסומים עומדים בפניה ומתוך כך לימדת אותה , עם הרבה סבלנות להאמין בעצמה ולדעת שהיא מסוגלת.

ראינו איך כל הצלחה קטנה הביאה איתה הצלחות רבות בהמשך. וכמו שפרח קטן נפתח ומגלה את כל היופי שבו. ב' החלה לגלות את עצמה בתהליך קסום ומפליא. הסכר הפנימי שחסם אותה נפרץ, כל מה שהיה עצור בתוכה השתחרר, וכוחות חיים רבים החלו להופיע.

היא רצה, צוחקת, שרה, רוקדת, מטפסת וקופצת ומדברת בביטחון עם כל מי שסביבה. אנחנו מאושרים שב' שלנו פורחת ויודעים שאצלך היא קיבלה בדיוק את מה שהייתה זקוקה לו.

אנחנו מודים לך מאוד על הנכונות לעזור ולתמוך, על ההכוונה וההדרכה לאורך כל הדרך. על ההדרכה לצוות הגן ועל המסירות האמיתית והדאגה הכנה לב' לאורך כל הדרך. תודה רבה עדי!

"

"

אנו רוצים להודות לך על כל מה שנתת לילדינו ולנו.
על ההכלה, החום, הליווי, ההתבוננות הנקייה, על זיהוי מצבים ותמיכה. תודה על העידוד והמילים הטובות והמצמיחות. תודה על אינספור רעיונות יצירתיים ועל ההשקעה והנתינה. עבודתך יקרה מפז ואנו מאושרים על התהליכים שעשית עם א'
שתתברכי בכוחות להמשיך עוד שנים רבות את עשייתך הנפלאה והחשובה.

"

"

עדי יקרה !
תודה רבה על עבודתך הנפלאה עם ג'
את פותחת בפניו אפשרויות ויכולות חדשות ועוזרת לו להתקדם ולגדול. עבודתך היא הרבה מעבר לגוף הפיזי וראייתך מעמיקה ורחבה.
"בחר לך כוכב ואל תפנה נא את פניך ממנו, והוא יגרום לך להגיע רחוק ללא עייפות וללא מאמץ" אלכסנדרה דוד ניל.

"

"

תודה רבה על האכפתיות , הנתינה והלמידה הרבה. אוהבים מאוד, ד' וכל משפחת כ'

"

"

אני יכולה להזכיר לגל בקלות איך להחזיק את הגוף
– "כמו אצל עדי".

"

הורים מספרים

"

תודה רבה על האכפתיות , הנתינה והלמידה הרבה. אוהבים מאוד, ד' וכל משפחת כ'

"

"

אני יכולה להזכיר לגל בקלות איך להחזיק את הגוף
– "כמו אצל עדי".

"

"

עדי יקרה !
תודה רבה על עבודתך הנפלאה עם ג'
את פותחת בפניו אפשרויות ויכולות חדשות ועוזרת לו להתקדם ולגדול. עבודתך היא הרבה מעבר לגוף הפיזי וראייתך מעמיקה ורחבה.
"בחר לך כוכב ואל תפנה נא את פניך ממנו, והוא יגרום לך להגיע רחוק ללא עייפות וללא מאמץ" אלכסנדרה דוד ניל.

"

"

אנו רוצים להודות לך על כל מה שנתת לילדינו ולנו.
על ההכלה, החום, הליווי, ההתבוננות הנקייה, על זיהוי מצבים ותמיכה. תודה על העידוד והמילים הטובות והמצמיחות. תודה על אינספור רעיונות יצירתיים ועל ההשקעה והנתינה. עבודתך יקרה מפז ואנו מאושרים על התהליכים שעשית עם א'
שתתברכי בכוחות להמשיך עוד שנים רבות את עשייתך הנפלאה והחשובה.

"

"

עדי היקרה! אחרי תקופה ארוכה שלנו ביחד זה הזמן להודות על שלמדת להכיר את ב' לעומק ורצית כל כך לאפשר לה להתקדם ולהצליח. על שזיהית מה עומד בדרכה, ואילו מחסומים עומדים בפניה ומתוך כך לימדת אותה , עם הרבה סבלנות להאמין בעצמה ולדעת שהיא מסוגלת.

ראינו איך כל הצלחה קטנה הביאה איתה הצלחות רבות בהמשך. וכמו שפרח קטן נפתח ומגלה את כל היופי שבו. ב' החלה לגלות את עצמה בתהליך קסום ומפליא. הסכר הפנימי שחסם אותה נפרץ, כל מה שהיה עצור בתוכה השתחרר, וכוחות חיים רבים החלו להופיע.

היא רצה, צוחקת, שרה, רוקדת, מטפסת וקופצת ומדברת בביטחון עם כל מי שסביבה. אנחנו מאושרים שב' שלנו פורחת ויודעים שאצלך היא קיבלה בדיוק את מה שהייתה זקוקה לו.

אנחנו מודים לך מאוד על הנכונות לעזור ולתמוך, על ההכוונה וההדרכה לאורך כל הדרך. על ההדרכה לצוות הגן ועל המסירות האמיתית והדאגה הכנה לב' לאורך כל הדרך. תודה רבה עדי!

"

"

זיהינו אצל ביתי קשיים מוטוריים שונים, סרבול מוטורי, ריבוי נפילות, חשש מהתנדנדות בנדנדה ומטיפוס בסולם.

מתוך שיח עם הגננות, אחת מהן המליצה לנו לפנות לעדי גינגולד. שמענו בעצתה והמענה היה מעל ומעבר לציפיותינו.

עד מהרה ראינו את בתנו משפרת את יציבתה, הליכתה, קפיצותיה, ריצתה ועוד. בנוסף, אף אנו קיבלנו כלים משמעותיים מעדי שתמיד דאגה להדריך אותנו ולצייד במשימות, משחקים ופעילויות בבית ובחוץ לחיזוק נוסף של הילדה.

עדי הסבירה לנו מה האתגרים שזיהתה ונתנה לנו כלים ודרך ברורה לעבודה, הדריכה שלב אחר שלב. עבדה על קשיים פיזיים וגם על יצירת קשר בריא. שמה דגשים בעבודתה הן על הרבדים הפיזיולוגיים, הן הרגשיים והן המנטאליים.

היה אפשר לראות את הקומה שלה מזדקפת ואת הרגליים משתרשות בעולם והולכות בו בביטחון רב יותר.

"

"

במהלך החודש האחרון למדתי הרבה יותר ממה שחשבתי שאלמד בזמן כ"כ קצר. כמה חשובה היציבה, ההשתרשות של הגוף על ההתנהגות של בר, כמה חשובה עצירה וחשיבה לפני כל פעולה.

למדתי שאני יכולה לגרום לו לעצור לפני פעילות כשהוא משתולל, לדוגמא, ולרכז אותו על ידי השתרשות הרגליים או הידיים.

"

"

עדי יקרה, לפני כשנתיים הגענו אליך עם א' המתוקה. ילדה חברותית, חכמה, דברנית לא קטנה ובתחום המוטורי די התקשתה.

עוד במפגש הראשון התאהבה בסטודיו המאובזר, ועוד יותר נרתמה למשימות ולאתגרים שהצבת עבורה. נכון, הייתה עבודה קשה ומאתגרת, אך משיעור לשיעור ראינו את השיפור האדיר והכל בזכות האמונה הגדולה שלך, החיזוקים והאימונים החווייתיים.

רצינו להגיד המון תודה! תודה על הסבלנות, הנתינה, האכפתיות ובעיקר תודה על האמונה הגדולה "כל מה שילד צריך זה מבוגר שיאמין בו..." בהערכה רבה. משפחת ג'

"

"

יש אנשים שתענוג לראות אותם עובדים, כי כשהם עוסקים במה שהם אוהבים ובמה שמעניין אותם, הם זוהרים, כמוך.
את מתבוננת, מקשיבה, הכל בליווי מחשבה של מה לעשות ואיך לעשות כדי לכוון את הילד למקום טוב יותר.

 

"

"

אנו מעודדים את גיל להתגבר על האתגר, להתמודד ולא לוותר לעצמו. זה ערך שהתחזק אצלי מתוך העבודה עם עדי. המאמץ מביא לתוצאות בכל תחום ובכל שלב בחיים. החשיבות של האמון שלי ביכולת של הילד.

"

"

עדי,
את עושה ניסים!
יודעת לחבר את הגוף והנפש של הילד יחד- דבר שמוביל אותו להאמין  בעצמו ולהצליח.

 

"

"

עדי מקשיבה לצרכי הילד ולקשיים שלו,
מזהה נקודות שמחלישות ופוגעות באיכות החיים שלו
ומטפלת בהם בעזרת תרגילים ממוקדים שנותנים לו כלים.

"

"

אין לזה מחיר.
זה מפעים לראות ילד שהיה מרבה ליפול ולמעוד מכל פעילות הכי קטנה ופשוטה, פתאום מטפס, רץ וקופץ בביטחון ובשמחה. נופל וקם וממשיך הלאה ולאט לאט פחות נופל....

"

"

הציפיה שלנו מעדי התממשה מעבר לכל הציפיות. הילד מרוכז, מצליח להקשיב להוראות ולמלא אחריהם. במידה ולא מצליח מנסה שוב ושוב ולא מתייאש עד להצלחה מלאה. פחות מתוסכל ויותר נהנה מהדרך.  

"