מודל 'קשב הגוף'

מודל טיפולי פרקטי לילדים המתקשים בתחומים שונים בחיי היומיום

מודל קשב הגוף: השתרשות, עצירה, מעבר, רצף.מודל "קשב הגוף", אותו פיתחתי אחרי שנים רבות של עבודה עם מאות ילדים, היא דרך הסתכלות ייחודית המבוססת על ניתוח יציבתי, דיוק והבנה של הגורמים המעכבים את הילד לבצע מגוון רחב של פעולות, מחד, והצפה של החוזקות והפוטנציאלים של הילד, מאידך.

המודל מתמקד באיתור חוזקות הילד והעמקת השימוש בהן לצורך הקניית מרחב "בטוח" עבורו. מטרת פעולה זו היא לאפשר לכל ילד למצוא את ה״אי הבטוח״, הפרטי שלו, ומהמקום הזה הוא יתמלא בכוח שיאפשר לו להתמודד עם עצמו ועם הסביבה.

מודל "קשב הגוף" מטפל בילדים בגילאי 2-7 המתקשים בתחומי למידה, יוזמה, בטחון, יציבה, שליטה וארגון עצמי.

בהתאם למודל טיפולי זה, ניתן לטפל בבעיות אלו באמצעות חיזוק ארבע פעולות ליבה של הילד: השתרשות, עצירה, מעבר ורצף.

הודות לזיהוי נכון של מקור הבעיות, טיפול, הכוונה וחיזוק הילד באזורי הליבה, מאפשר איזון בין גוף הילד לנפשו, מביא לתוצאות מפתיעות ביכולות הילד ואף להצטיינות בתחומים הרצויים, וכל זאת תוך שיפור באיכות חייו וחיי בני משפחתו.

באמצעות העבודה עם מודל "קשב הגוף", הילד לומד לארגן את עצמו בצורה מיטבית ומקבל "גוף של ספורט", שזהו הגוף "החדש" שמחזיק אותו ונותן לו ביטחון ותחושת מסוגלות והצלחה, ומאפשר לו למצות את הפוטנציאל שלו תוך שימוש בכל פעולות הליבה שלמד – השתרשות, עצירה, מעבר ורצף.


הישגי הילד הודות לטיפול הינם לטווח הארוך ולא נפסקים בסיום הטיפול איתי.

במהלך הטיפול, הילד לומד שפה חדשה המאפשרת לו להתמודד עם הקשיים שלו, וככל שהסביבה הבוגרת  שמקיפה אותו תומכת בו יותר ומתזכרת אותו "לדבר" את השפה, כך ההצלחות שלו הן גדולות יותר ותדירות יותר.

היטיב לתאר מצב זה המשורר אתגר קרת בשירו 'הבלטה':
"כשאתה עומד עליה, אתה מרגיש קצת יותר גבוה משהרגשת קודם, ולפעמים הקצת הזה הוא בדיוק הקצת שהיה חסר… "בלטה", שהצליחה לגרום לילד פחדן ורכרוכי כמוני להתנהג באומץ, חייבת להיות משהו מיוחד."

להלן נפרט את שלבי מודל קשב הגוף, כשבכל אחד נציין את האמונה שהוא נוטע בילד ואת זכותו במימושה.

אמונה: 
הצלחה בהשתרשות תגרום לילד להרגיש שעומד על קרקע יציבה. התבססות תביא הרגשת שייכות חזקה של הילד והיא זו שמהווה עבורו  את מוקד הביטחון העצמי שלו  – המושתת על יכולתו למצוא בקרבו את המקום בו הוא חש יציב ומוגן.

הקניית היכולת להשתרשות מאפשרת לילד לא לבזבז הרבה אנרגיה ופוקוס בהחזקת הגוף להשגת היציבות, והוא יהיה פנוי לשים לב לצרכיו הבסיסיים ומכאן בעתיד גם לתקשורת עם הסביבה.

זכות:
הזכות של הילד לייצר לעצמו אי  בטוח משלו בכל מקום וסיטואציה אליו הוא מגיע ולהרגיש שייך (ללא פחד).

כמו בשירו של אתגר קרת, "הבלטה"……אני זוכר את הרגע שדרכתי עליה, את השינוי שהתחולל בי במכה אחת. הרגשתי את הכוח שמגיע ממנה עולה דרך הרגליים ומתפשט בשאר אברי. כל הפחד שהיה בי נעלם……"

דרכי האבחון:
יכולת ההשתרשות של הילד מעידה על רמת הביטחון שלו בגופו

  1. יכולת "הדבקה", חיבור הצמדה (גופו רגליו וידיו של הילד) למשטח יציב או למשטח שזז. ילד שאינו מפחד לדרוך על סוגי משטחים שונים.
  2. יכולת וכוח ב"אחיזה ושחרור"  (לחיצת כף יד, חיבוק דוב או מרפרף)
  3. מעידה וחזרה למרכז ללא בהלה (מעידה מקורת עץ וחזרה לשיווי משקל והמשך הליכה)

אמונה: 
ילד שיוכל לבלום ולווסת את עצמו בזמן פעילות, יוכל בעתיד לתכנן ולדייק את תנועתו  ועוצמתו, כגון את עוצמת המגע (חיבוק) ואת עוצמת הקול בצורה איכותית ומיטבית יותר.

כאשר יכולת זו אינה קיימת או מוגבלת, ימצא הילד את עצמו  בסוג של "בלאגן" תנועתי, ללא ויסות, תכנון או ארגון.

זכות:
הזכות של הילד לשקט פנימי ויכולת בחירת התנועה ללא חשש מאפקט מתגלגל. להגיע למצב של הנאה.

וכמו שאמר  אתגר קרת בשירו הבלטה "….הכל התרחש בשבריר שנייה אבל כל כך הרבה השתנה בי באותו רגע. אפילו קולי הצפצפני הדהד באוזני אחר, עמוק יותר, סמכותי יותר, מעורר ביטחון. …."

דרכי האבחון:
יכולת הוויסות של הילד שמעידה על יכולת העצירה שלו

  1. היכולת לנוע ולעצור בכל הכיוונים בצורה מבוקרת (ריצה קדימה, אחורה או לצדדים)
  2. היכולת להקפיא מנח (לשבת בלי לזוז, לעמוד בלי לזוז), להיות "פסל"
  3. היכולת להתנתק (קפיצה) ולהתייצב בחזרה
  4. היכולת לדחוף ולמשוך בעוצמה המתאימה (חיבוק), פתיחת דלת ולא לעוף איתה)

אמונה:
היכולת של הילד לעבור בין מצבים ומקומות שונים ללא קושי, נובעת מיכולתו להבין את גבולות גופו לעומת הסביבה, והידיעה שיכול להרגיש נוח עם שינויים במרחב ובחברה שסביבו, ולהסתגל אליהם בבטחה ובהנאה.

זכות:
הזכות של הילד להרגיש בטוח עם שינויים שקורים, להרגיש שמסוגל "לזרום", לא לפחד ולא להיות "משותק" מעצם השינוי, לתפוס את השינוי כאתגר ולא כמכשול מפחיד, כקרש קפיצה ולא כנפילה ל"בור".

דרכי האבחון:
הגמישות של הילד לקבלת שינויים

  1. האם יכול לעבור מ"תחנה" ל"תחנה" ולהתארגן מחדש (פרידה בבוקר ותחילת פעילות, קימה)
  2. מעבר ממנח למנח בצורה חלקה  (מישיבה לעמידה)
  3. מעבר בתוך מכשולים (שלבי סולם, חישוק) בצורה רכה ובזרימה
  4. מעבר חלק בין מכשולים על הרצפה (הפלת חפצים, התקלות בחפצים)

אמונה:
היכולת של הילד להתמיד לחוות הצלחות מבוססת על האמון שייתן בחוזקות שלו, שיהוו עוגן להצלחות חוזרות.

זכות:
הזכות של הילד לחוות חוויה של הצלחה במגוון של פעילויות, מתוך בטחון, הנאה והסתגלות ולא מפחד.
וכדברי אתגר קרת בשירו 'הבלטה': " …. ידעתי כי כל עוד אני עליה, כל מה שאעשה ואומר יכול רק להצליח". 

דרכי האבחון:
היכולת של הילד להבין איפה הגוף שלו מסתיים ואיפה הסביבה מתחילה

  1. גבולות גוף (חיבוק , גלגול)
  2. היחס לסביבה
  3. נפילות
  4. התקלות בדברים
  5. תסכול, התמדה, מוטיבציה

מעוניינים בטיפול לילדכם בשיטת 'קשב הגוף'?

מוזמנים ליצור איתי קשר במספר: 052-2991166

הורים מספרים

"

הציפיה שלנו מעדי התממשה מעבר לכל הציפיות. הילד מרוכז, מצליח להקשיב להוראות ולמלא אחריהם. במידה ולא מצליח מנסה שוב ושוב ולא מתייאש עד להצלחה מלאה. פחות מתוסכל ויותר נהנה מהדרך.  

"

"

אין לזה מחיר.
זה מפעים לראות ילד שהיה מרבה ליפול ולמעוד מכל פעילות הכי קטנה ופשוטה, פתאום מטפס, רץ וקופץ בביטחון ובשמחה. נופל וקם וממשיך הלאה ולאט לאט פחות נופל....

"

"

עדי מקשיבה לצרכי הילד ולקשיים שלו,
מזהה נקודות שמחלישות ופוגעות באיכות החיים שלו
ומטפלת בהם בעזרת תרגילים ממוקדים שנותנים לו כלים.

"

"

עדי, את עושה ניסים!
יודעת לחבר את הגוף והנפש של הילד יחד- דבר שמוביל אותו להאמין  בעצמו ולהצליח.

"

"

אנו מעודדים את גיל להתגבר על האתגר, להתמודד ולא לוותר לעצמו. זה ערך שהתחזק אצלי מתוך העבודה עם עדי. המאמץ מביא לתוצאות בכל תחום ובכל שלב בחיים. החשיבות של האמון שלי ביכולת של הילד.

"

"

יש אנשים שתענוג לראות אותם עובדים, כי כשהם עוסקים במה שהם אוהבים ובמה שמעניין אותם, הם זוהרים, כמוך.
את מתבוננת, מקשיבה, הכל בליווי מחשבה של מה לעשות ואיך לעשות כדי לכוון את הילד למקום טוב יותר.

 

"

"

עדי יקרה, לפני כשנתיים הגענו אליך עם א' המתוקה. ילדה חברותית, חכמה, דברנית לא קטנה ובתחום המוטורי די התקשתה.

עוד במפגש הראשון התאהבה בסטודיו המאובזר, ועוד יותר נרתמה למשימות ולאתגרים שהצבת עבורה. נכון, הייתה עבודה קשה ומאתגרת, אך משיעור לשיעור ראינו את השיפור האדיר והכל בזכות האמונה הגדולה שלך, החיזוקים והאימונים החווייתיים.

רצינו להגיד המון תודה! תודה על הסבלנות, הנתינה, האכפתיות ובעיקר תודה על האמונה הגדולה "כל מה שילד צריך זה מבוגר שיאמין בו..." בהערכה רבה. משפחת ג'

"

"

במהלך החודש האחרון למדתי הרבה יותר ממה שחשבתי שאלמד בזמן כ"כ קצר. כמה חשובה היציבה, ההשתרשות של הגוף על ההתנהגות של בר, כמה חשובה עצירה וחשיבה לפני כל פעולה.

למדתי שאני יכולה לגרום לו לעצור לפני פעילות כשהוא משתולל, לדוגמא, ולרכז אותו על ידי השתרשות הרגליים או הידיים.

"

"

זיהינו אצל ביתי קשיים מוטוריים שונים, סרבול מוטורי, ריבוי נפילות, חשש מהתנדנדות בנדנדה ומטיפוס בסולם.

מתוך שיח עם הגננות, אחת מהן המליצה לנו לפנות לעדי גינגולד. שמענו בעצתה והמענה היה מעל ומעבר לציפיותינו.

עד מהרה ראינו את בתנו משפרת את יציבתה, הליכתה, קפיצותיה, ריצתה ועוד. בנוסף, אף אנו קיבלנו כלים משמעותיים מעדי שתמיד דאגה להדריך אותנו ולצייד במשימות, משחקים ופעילויות בבית ובחוץ לחיזוק נוסף של הילדה.

עדי הסבירה לנו מה האתגרים שזיהתה ונתנה לנו כלים ודרך ברורה לעבודה, הדריכה שלב אחר שלב. עבדה על קשיים פיזיים וגם על יצירת קשר בריא. שמה דגשים בעבודתה הן על הרבדים הפיזיולוגיים, הן הרגשיים והן המנטאליים.

היה אפשר לראות את הקומה שלה מזדקפת ואת הרגליים משתרשות בעולם והולכות בו בביטחון רב יותר.

"

"

עדי היקרה! אחרי תקופה ארוכה שלנו ביחד זה הזמן להודות על שלמדת להכיר את ב' לעומק ורצית כל כך לאפשר לה להתקדם ולהצליח. על שזיהית מה עומד בדרכה, ואילו מחסומים עומדים בפניה ומתוך כך לימדת אותה , עם הרבה סבלנות להאמין בעצמה ולדעת שהיא מסוגלת.

ראינו איך כל הצלחה קטנה הביאה איתה הצלחות רבות בהמשך. וכמו שפרח קטן נפתח ומגלה את כל היופי שבו. ב' החלה לגלות את עצמה בתהליך קסום ומפליא. הסכר הפנימי שחסם אותה נפרץ, כל מה שהיה עצור בתוכה השתחרר, וכוחות חיים רבים החלו להופיע.

היא רצה, צוחקת, שרה, רוקדת, מטפסת וקופצת ומדברת בביטחון עם כל מי שסביבה. אנחנו מאושרים שב' שלנו פורחת ויודעים שאצלך היא קיבלה בדיוק את מה שהייתה זקוקה לו.

אנחנו מודים לך מאוד על הנכונות לעזור ולתמוך, על ההכוונה וההדרכה לאורך כל הדרך. על ההדרכה לצוות הגן ועל המסירות האמיתית והדאגה הכנה לב' לאורך כל הדרך. תודה רבה עדי!

"

"

אנו רוצים להודות לך על כל מה שנתת לילדינו ולנו.
על ההכלה, החום, הליווי, ההתבוננות הנקייה, על זיהוי מצבים ותמיכה. תודה על העידוד והמילים הטובות והמצמיחות. תודה על אינספור רעיונות יצירתיים ועל ההשקעה והנתינה. עבודתך יקרה מפז ואנו מאושרים על התהליכים שעשית עם א'
שתתברכי בכוחות להמשיך עוד שנים רבות את עשייתך הנפלאה והחשובה.

"

"

עדי יקרה !
תודה רבה על עבודתך הנפלאה עם ג'
את פותחת בפניו אפשרויות ויכולות חדשות ועוזרת לו להתקדם ולגדול. עבודתך היא הרבה מעבר לגוף הפיזי וראייתך מעמיקה ורחבה.
"בחר לך כוכב ואל תפנה נא את פניך ממנו, והוא יגרום לך להגיע רחוק ללא עייפות וללא מאמץ" אלכסנדרה דוד ניל.

"

"

תודה רבה על האכפתיות , הנתינה והלמידה הרבה. אוהבים מאוד, ד' וכל משפחת כ'

"

"

אני יכולה להזכיר לגל בקלות איך להחזיק את הגוף
– "כמו אצל עדי".

"

הורים מספרים

"

תודה רבה על האכפתיות , הנתינה והלמידה הרבה. אוהבים מאוד, ד' וכל משפחת כ'

"

"

אני יכולה להזכיר לגל בקלות איך להחזיק את הגוף
– "כמו אצל עדי".

"

"

עדי יקרה !
תודה רבה על עבודתך הנפלאה עם ג'
את פותחת בפניו אפשרויות ויכולות חדשות ועוזרת לו להתקדם ולגדול. עבודתך היא הרבה מעבר לגוף הפיזי וראייתך מעמיקה ורחבה.
"בחר לך כוכב ואל תפנה נא את פניך ממנו, והוא יגרום לך להגיע רחוק ללא עייפות וללא מאמץ" אלכסנדרה דוד ניל.

"

"

אנו רוצים להודות לך על כל מה שנתת לילדינו ולנו.
על ההכלה, החום, הליווי, ההתבוננות הנקייה, על זיהוי מצבים ותמיכה. תודה על העידוד והמילים הטובות והמצמיחות. תודה על אינספור רעיונות יצירתיים ועל ההשקעה והנתינה. עבודתך יקרה מפז ואנו מאושרים על התהליכים שעשית עם א'
שתתברכי בכוחות להמשיך עוד שנים רבות את עשייתך הנפלאה והחשובה.

"

"

עדי היקרה! אחרי תקופה ארוכה שלנו ביחד זה הזמן להודות על שלמדת להכיר את ב' לעומק ורצית כל כך לאפשר לה להתקדם ולהצליח. על שזיהית מה עומד בדרכה, ואילו מחסומים עומדים בפניה ומתוך כך לימדת אותה , עם הרבה סבלנות להאמין בעצמה ולדעת שהיא מסוגלת.

ראינו איך כל הצלחה קטנה הביאה איתה הצלחות רבות בהמשך. וכמו שפרח קטן נפתח ומגלה את כל היופי שבו. ב' החלה לגלות את עצמה בתהליך קסום ומפליא. הסכר הפנימי שחסם אותה נפרץ, כל מה שהיה עצור בתוכה השתחרר, וכוחות חיים רבים החלו להופיע.

היא רצה, צוחקת, שרה, רוקדת, מטפסת וקופצת ומדברת בביטחון עם כל מי שסביבה. אנחנו מאושרים שב' שלנו פורחת ויודעים שאצלך היא קיבלה בדיוק את מה שהייתה זקוקה לו.

אנחנו מודים לך מאוד על הנכונות לעזור ולתמוך, על ההכוונה וההדרכה לאורך כל הדרך. על ההדרכה לצוות הגן ועל המסירות האמיתית והדאגה הכנה לב' לאורך כל הדרך. תודה רבה עדי!

"

"

זיהינו אצל ביתי קשיים מוטוריים שונים, סרבול מוטורי, ריבוי נפילות, חשש מהתנדנדות בנדנדה ומטיפוס בסולם.

מתוך שיח עם הגננות, אחת מהן המליצה לנו לפנות לעדי גינגולד. שמענו בעצתה והמענה היה מעל ומעבר לציפיותינו.

עד מהרה ראינו את בתנו משפרת את יציבתה, הליכתה, קפיצותיה, ריצתה ועוד. בנוסף, אף אנו קיבלנו כלים משמעותיים מעדי שתמיד דאגה להדריך אותנו ולצייד במשימות, משחקים ופעילויות בבית ובחוץ לחיזוק נוסף של הילדה.

עדי הסבירה לנו מה האתגרים שזיהתה ונתנה לנו כלים ודרך ברורה לעבודה, הדריכה שלב אחר שלב. עבדה על קשיים פיזיים וגם על יצירת קשר בריא. שמה דגשים בעבודתה הן על הרבדים הפיזיולוגיים, הן הרגשיים והן המנטאליים.

היה אפשר לראות את הקומה שלה מזדקפת ואת הרגליים משתרשות בעולם והולכות בו בביטחון רב יותר.

"

"

במהלך החודש האחרון למדתי הרבה יותר ממה שחשבתי שאלמד בזמן כ"כ קצר. כמה חשובה היציבה, ההשתרשות של הגוף על ההתנהגות של בר, כמה חשובה עצירה וחשיבה לפני כל פעולה.

למדתי שאני יכולה לגרום לו לעצור לפני פעילות כשהוא משתולל, לדוגמא, ולרכז אותו על ידי השתרשות הרגליים או הידיים.

"

"

עדי יקרה, לפני כשנתיים הגענו אליך עם א' המתוקה. ילדה חברותית, חכמה, דברנית לא קטנה ובתחום המוטורי די התקשתה.

עוד במפגש הראשון התאהבה בסטודיו המאובזר, ועוד יותר נרתמה למשימות ולאתגרים שהצבת עבורה. נכון, הייתה עבודה קשה ומאתגרת, אך משיעור לשיעור ראינו את השיפור האדיר והכל בזכות האמונה הגדולה שלך, החיזוקים והאימונים החווייתיים.

רצינו להגיד המון תודה! תודה על הסבלנות, הנתינה, האכפתיות ובעיקר תודה על האמונה הגדולה "כל מה שילד צריך זה מבוגר שיאמין בו..." בהערכה רבה. משפחת ג'

"

"

יש אנשים שתענוג לראות אותם עובדים, כי כשהם עוסקים במה שהם אוהבים ובמה שמעניין אותם, הם זוהרים, כמוך.
את מתבוננת, מקשיבה, הכל בליווי מחשבה של מה לעשות ואיך לעשות כדי לכוון את הילד למקום טוב יותר.

 

"

"

אנו מעודדים את גיל להתגבר על האתגר, להתמודד ולא לוותר לעצמו. זה ערך שהתחזק אצלי מתוך העבודה עם עדי. המאמץ מביא לתוצאות בכל תחום ובכל שלב בחיים. החשיבות של האמון שלי ביכולת של הילד.

"

"

עדי,
את עושה ניסים!
יודעת לחבר את הגוף והנפש של הילד יחד- דבר שמוביל אותו להאמין  בעצמו ולהצליח.

 

"

"

עדי מקשיבה לצרכי הילד ולקשיים שלו,
מזהה נקודות שמחלישות ופוגעות באיכות החיים שלו
ומטפלת בהם בעזרת תרגילים ממוקדים שנותנים לו כלים.

"

"

אין לזה מחיר.
זה מפעים לראות ילד שהיה מרבה ליפול ולמעוד מכל פעילות הכי קטנה ופשוטה, פתאום מטפס, רץ וקופץ בביטחון ובשמחה. נופל וקם וממשיך הלאה ולאט לאט פחות נופל....

"

"

הציפיה שלנו מעדי התממשה מעבר לכל הציפיות. הילד מרוכז, מצליח להקשיב להוראות ולמלא אחריהם. במידה ולא מצליח מנסה שוב ושוב ולא מתייאש עד להצלחה מלאה. פחות מתוסכל ויותר נהנה מהדרך.  

"