מודל 'קשב הגוף'
מודל טיפולי פרקטי לילדים המתקשים בתחומים שונים בחיי היומיום
מודל "קשב הגוף", אותו פיתחתי אחרי שנים רבות של עבודה עם מאות ילדים, היא דרך הסתכלות ייחודית המבוססת על ניתוח יציבתי, דיוק והבנה של הגורמים המעכבים את הילד לבצע מגוון רחב של פעולות, מחד, והצפה של החוזקות והפוטנציאלים של הילד, מאידך.
המודל מתמקד באיתור חוזקות הילד והעמקת השימוש בהן לצורך הקניית מרחב "בטוח" עבורו. מטרת פעולה זו היא לאפשר לכל ילד למצוא את ה״אי הבטוח״, הפרטי שלו, ומהמקום הזה הוא יתמלא בכוח שיאפשר לו להתמודד עם עצמו ועם הסביבה.
מודל "קשב הגוף" מטפל בילדים בגילאי 2-7 המתקשים בתחומי למידה, יוזמה, בטחון, יציבה, שליטה וארגון עצמי.
בהתאם למודל טיפולי זה, ניתן לטפל בבעיות אלו באמצעות חיזוק ארבע פעולות ליבה של הילד: השתרשות, עצירה, מעבר ורצף.
הודות לזיהוי נכון של מקור הבעיות, טיפול, הכוונה וחיזוק הילד באזורי הליבה, מאפשר איזון בין גוף הילד לנפשו, מביא לתוצאות מפתיעות ביכולות הילד ואף להצטיינות בתחומים הרצויים, וכל זאת תוך שיפור באיכות חייו וחיי בני משפחתו.
באמצעות העבודה עם מודל "קשב הגוף", הילד לומד לארגן את עצמו בצורה מיטבית ומקבל "גוף של ספורט", שזהו הגוף "החדש" שמחזיק אותו ונותן לו ביטחון ותחושת מסוגלות והצלחה, ומאפשר לו למצות את הפוטנציאל שלו תוך שימוש בכל פעולות הליבה שלמד – השתרשות, עצירה, מעבר ורצף.
הישגי הילד הודות לטיפול הינם לטווח הארוך ולא נפסקים בסיום הטיפול איתי.
במהלך הטיפול, הילד לומד שפה חדשה המאפשרת לו להתמודד עם הקשיים שלו, וככל שהסביבה הבוגרת שמקיפה אותו תומכת בו יותר ומתזכרת אותו "לדבר" את השפה, כך ההצלחות שלו הן גדולות יותר ותדירות יותר.
היטיב לתאר מצב זה המשורר אתגר קרת בשירו 'הבלטה':
"כשאתה עומד עליה, אתה מרגיש קצת יותר גבוה משהרגשת קודם, ולפעמים הקצת הזה הוא בדיוק הקצת שהיה חסר… "בלטה", שהצליחה לגרום לילד פחדן ורכרוכי כמוני להתנהג באומץ, חייבת להיות משהו מיוחד."
להלן נפרט את שלבי מודל קשב הגוף, כשבכל אחד נציין את האמונה שהוא נוטע בילד ואת זכותו במימושה.
השתרשות
יכולת הילד להתבסס על הקרקע (להידבק) ולהטיל עוגן. ההשתרשות מאפשרת לילד חיבור ושחרור (מפחדים וגורמים מעכבים שונים), תוך ניצול נכון של כוחו.
השתרשות 🡨 שייכות 🡨 "מרגיש נוח. כמו בבית" (בטחון עצמי)
אמונה:
הצלחה בהשתרשות תגרום לילד להרגיש שעומד על קרקע יציבה. התבססות תביא הרגשת שייכות חזקה של הילד והיא זו שמהווה עבורו את מוקד הביטחון העצמי שלו – המושתת על יכולתו למצוא בקרבו את המקום בו הוא חש יציב ומוגן.
הקניית היכולת להשתרשות מאפשרת לילד לא לבזבז הרבה אנרגיה ופוקוס בהחזקת הגוף להשגת היציבות, והוא יהיה פנוי לשים לב לצרכיו הבסיסיים ומכאן בעתיד גם לתקשורת עם הסביבה.
זכות:
הזכות של הילד לייצר לעצמו אי בטוח משלו בכל מקום וסיטואציה אליו הוא מגיע ולהרגיש שייך (ללא פחד).
כמו בשירו של אתגר קרת, "הבלטה"……אני זוכר את הרגע שדרכתי עליה, את השינוי שהתחולל בי במכה אחת. הרגשתי את הכוח שמגיע ממנה עולה דרך הרגליים ומתפשט בשאר אברי. כל הפחד שהיה בי נעלם……"
דרכי האבחון:
יכולת ההשתרשות של הילד מעידה על רמת הביטחון שלו בגופו
- יכולת "הדבקה", חיבור הצמדה (גופו רגליו וידיו של הילד) למשטח יציב או למשטח שזז. ילד שאינו מפחד לדרוך על סוגי משטחים שונים.
- יכולת וכוח ב"אחיזה ושחרור" (לחיצת כף יד, חיבוק דוב או מרפרף)
- מעידה וחזרה למרכז ללא בהלה (מעידה מקורת עץ וחזרה לשיווי משקל והמשך הליכה)
עצירה
יכולת הילד לבלום ולווסת את תנועתו. העצירה מאפשרת לילד לדייק פעולות ולתכנן התחלה של פעולות חדשות.
עצירה 🡨 פסק זמן 🡨 "רגע לנשום" (ולהנות)
אמונה:
ילד שיוכל לבלום ולווסת את עצמו בזמן פעילות, יוכל בעתיד לתכנן ולדייק את תנועתו ועוצמתו, כגון את עוצמת המגע (חיבוק) ואת עוצמת הקול בצורה איכותית ומיטבית יותר.
כאשר יכולת זו אינה קיימת או מוגבלת, ימצא הילד את עצמו בסוג של "בלאגן" תנועתי, ללא ויסות, תכנון או ארגון.
זכות:
הזכות של הילד לשקט פנימי ויכולת בחירת התנועה ללא חשש מאפקט מתגלגל. להגיע למצב של הנאה.
וכמו שאמר אתגר קרת בשירו הבלטה "….הכל התרחש בשבריר שנייה אבל כל כך הרבה השתנה בי באותו רגע. אפילו קולי הצפצפני הדהד באוזני אחר, עמוק יותר, סמכותי יותר, מעורר ביטחון. …."
דרכי האבחון:
יכולת הוויסות של הילד שמעידה על יכולת העצירה שלו
- היכולת לנוע ולעצור בכל הכיוונים בצורה מבוקרת (ריצה קדימה, אחורה או לצדדים)
- היכולת להקפיא מנח (לשבת בלי לזוז, לעמוד בלי לזוז), להיות "פסל"
- היכולת להתנתק (קפיצה) ולהתייצב בחזרה
- היכולת לדחוף ולמשוך בעוצמה המתאימה (חיבוק), פתיחת דלת ולא לעוף איתה)
מעבר
יכולת הילד לעבור בין מצבים ובין מקומות.
המעבר מאפשר לילד להיחשף לשינויים שונים תוך הסתגלות למרחב הכולל.
מעבר 🡨 פתיחות לשינויים 🡨 "זרימה"
אמונה:
היכולת של הילד לעבור בין מצבים ומקומות שונים ללא קושי, נובעת מיכולתו להבין את גבולות גופו לעומת הסביבה, והידיעה שיכול להרגיש נוח עם שינויים במרחב ובחברה שסביבו, ולהסתגל אליהם בבטחה ובהנאה.
זכות:
הזכות של הילד להרגיש בטוח עם שינויים שקורים, להרגיש שמסוגל "לזרום", לא לפחד ולא להיות "משותק" מעצם השינוי, לתפוס את השינוי כאתגר ולא כמכשול מפחיד, כקרש קפיצה ולא כנפילה ל"בור".
דרכי האבחון:
הגמישות של הילד לקבלת שינויים
- האם יכול לעבור מ"תחנה" ל"תחנה" ולהתארגן מחדש (פרידה בבוקר ותחילת פעילות, קימה)
- מעבר ממנח למנח בצורה חלקה (מישיבה לעמידה)
- מעבר בתוך מכשולים (שלבי סולם, חישוק) בצורה רכה ובזרימה
- מעבר חלק בין מכשולים על הרצפה (הפלת חפצים, התקלות בחפצים)
רצף
יכולת הילד לעבור משלב לשלב בפעולות השונות. הרצף מאפשר לילד להתמיד בתהליכים ולחוות הצלחה.
רצף 🡨 התמדה 🡨 "הצלחתי ואצליח שוב"
אמונה:
היכולת של הילד להתמיד לחוות הצלחות מבוססת על האמון שייתן בחוזקות שלו, שיהוו עוגן להצלחות חוזרות.
זכות:
הזכות של הילד לחוות חוויה של הצלחה במגוון של פעילויות, מתוך בטחון, הנאה והסתגלות ולא מפחד.
וכדברי אתגר קרת בשירו 'הבלטה': " …. ידעתי כי כל עוד אני עליה, כל מה שאעשה ואומר יכול רק להצליח".
דרכי האבחון:
היכולת של הילד להבין איפה הגוף שלו מסתיים ואיפה הסביבה מתחילה
- גבולות גוף (חיבוק , גלגול)
- היחס לסביבה
- נפילות
- התקלות בדברים
- תסכול, התמדה, מוטיבציה
מעוניינים בטיפול לילדכם בשיטת 'קשב הגוף'?
מוזמנים ליצור איתי קשר במספר: 052-2991166